Thommy Larsson i Järn Bygg Färg

ArcelorMittal i media

I huvudartikeln av branschtidningen JBF - Järn, bygg & färg - gav nyligen ArcelorMittal Constructions Thommy Larsson sin bild av den svenska byggplåtsmarknaden.

Thommy berättar om hur ArcelorMittal, genom sitt varumärke Armat, seglar upp som en offensiv utmanare till de aktörer som tidigare dominerat marknaden.

Orsaken till ArcelorMittals framgångar är flera. Thommy lyfter fram fördelarna av en stark och stabil ägare med egen tillgång till stål som också, i rollen som tillverkare och leverantör, aktivt bidrar till verksamheten. Marknadsnärvaron är ytterligare en framgångsfaktor som betonas där ArcelorMittal, från sina fabriker i Karlstad och Sveg, snabbt servar kunder över hela Sverige.

ArcelorMittals tillväxt inom bygghandeln är stark. Bara i år förväntas försäljningsvolymerna övertäffa budget med 30%. Ambitionerna är dock högre än så, och man vill inom snar framtid på allvar utmana marknadens stora. 

Vad gäller projektförsäljning – tak-/väggplåt, vattenavrinning och paneler för objektsmarknaden – är ArcelorMittal redan starka. Här menar Thommy Larsson att även byggfackhandlare kan delta som en aktiv part ut mot marknaden. Större leveranser, tillsammans med ArcelorMittal, kan öka omsättningen men också leda till merförsäljning av handlarens övriga produktgrupper.

Se JBF:s film från reportaget:

x